Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

mandag 6. januar 2014

Planterommet i kjelleren snart klart

Vi er så heldige at vi har et eget rom i kjelleren som vi kan bruke til forspiring av planter til hagen. Rommet gjør selvsagt nytte som bod også, men nå i de neste månedene vil det først og fremst være planterom.



OK, det er ganske rotete, men jeg er sikker på at fruen kommer til å rydde litt.
Rydde selv, sier du?
OK, da.

Uansett så er det snart klart for å så de første frøene til de plantene som skal pryde hagen til sommeren. Først ut er som vanlig artisjokk. Den ivrige leser av bloggen vil vite at vi også prøver å overvintre noen av fjorårets artisjokkplanter (de er egentlig flerårige), men det skal altså såes noen nye i tillegg. Andre planter som såes tidlig er chili. Disse plantene trenger lang tid på å bli modne, og det er om å gjøre å komme igang tidlig. Chiliene vil tilbringe hele sesongen innendørs, i drivhuset, mens artisjokkene nok må friste tilværelsen utendørs i kjøkkenhagen.

Og nå ser jeg av fruens blogg at hun allerede har sådd noen frø; det kan du lese om her.

Ha en fin uke!

9 kommentarer:

  1. Hei;)
    Her er jeg innom for første gang;) Og jeg kommer tilbake for å følge med på planteproduksjonen.
    Ønsker deg en flott januar;)

    Hilsen fra Ann-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var hyggelig, Ann-Mari. Velkommen skal du være.

      Slett
  2. Nå har jeg hatt glede av å lese om drivhuset deres i Norsk Hagetidend, og lurer på en ting: Har du et godt råd når det gjelder oppvarming? Vi har et nytt Gabriel Ach-hus, omtrent på samme størrelsen og er på leting etter en varmeovn som duger fra tidlig vår. Hilsen Kari K. som skal så tidlig inne for første gang

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Kari! Jeg tok en tur innom bloggen deres bare for å se. Det var en fin blogg, og et flott drivhus! Jeg forstår det som at huset har enkelt glass i tak og vegger; da er det uansett vanskelig å varme det opp. På vår og sommer bruker vi en liten (2kW) vifteovn som vi kjøpte på Grønt Fokus. Den kan stilles sånn at den både fungerer som frostvakt og at den setter i gang vifta når det blir (for) varmt. Den funker fint, men den klarer ikke å heve temperaturen med veldig mange grader. Så dere må allikevel vente til frostfaren nesten er over før dere setter noe særlig ut i drivhuset.

      Lykke til med sesongen!

      Slett
  3. Dere har mangt og meget til kjøkkenhagen dere, så deilig å plukke inn det egenproduserte :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja! Og det er like hyggelig hver gang.

      Slett
  4. Tusen takk for svar. Vi har også kjørt en liten vifteovn i drivhuset nå, for å ha det hyggelig der, men trenger nok en med termostat utpå våren.

    SvarSlett
  5. Ha ha, fruen rydder jah. Og jeg som håpet det var menn som ryddet i boder :) Ja ja, det vår vel bli en fellesoppgave. Min mann har dog ikke mot til å ta et tak på planterommet. Der er det nok jeg som trives aller best :) Godt å se at det ikke bare er mitt planterom som har flere bruksområder og bærer preg av det! :)

    SvarSlett