Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

fredag 14. mars 2014

Heggen midt i mars

Vi har en staselig hegg midt i hagen. Den heggen har jeg tenkt å følge på nært hold gjennom hele vekstsesongen. Det er en ide jeg har fått fra en engelsk hageblogg (som igjen hadde fått den fra en annen blogg). Jeg synes det var en god ide, og verdt et forsøk. Eventuelle andre bloggere som er enig oppfordres til å dele sine innlegg i kommentarfeltet under. Så kan vi linke til hverandre, blir så koselig atte! Jeg tenker meg ett innlegg midt i hver måned.

Så, jeg har vært ute og tatt noen bilder, og her er den i all sin prakt. Eller, ikke i all sin prakt, for den har jo ingen blader på seg enda. Men her er den i alle fall.


Og her fra en annen vinkel, der den ikke blir forstyrret av morelltreet som står rett ved siden av.


Det morelltreet vil nok bli fjernet ganske snart, tenker jeg. Det er villmorell, som vi har ganske mye av her i distriktet. Morellene er gode, men det er vanskelig å bruke dem til noe annet enn å spise rett fra treet. Fint for fuglene, da.

Men nå var det altså heggen dette innlegget skulle dreie seg om. Du legger sikkert merke til hvor fine former det er på greinene og hvordan de avtegner seg mot himmelen. Det har vi prøvd å ta vare på gjennom vinteren ved å belyse treet nedenfra, med denne lampa:


Den gjør at greinene synes godt gjennom hele mørketida. Den funker fint om sommeren også (når det er mørkt), for krona på treet er ganske åpen, og lampa står nær stammen. Dermed blir krona nærmest belyst innenfra. Jeg har publisert kvelds/nattbilder av treet før. Nå tror jeg at jeg skal prøve å få tatt noen nye snart. De kommer etterhvert.


Vi tar med denne lille vår-irisen som en liten bonus bare for å markere at vi er i mars. Det store spørsmålet med heggen er om den er grønn allerede midt i april eller om vi må vente til midt i mai. Hvis du fortsetter å lese denne bloggen, så vil du få vite det.

Ha en god helg!

4 kommentarer:

  1. Morsom og hyggelig ide du kommer med! Håper riktig mange melder seg. Nydelig våriris du deler med oss :)
    Ønsker deg en fin helg!

    Hilsen fra Tone

    SvarSlett
  2. I look forward to seeing your tree throughout the seasons. Does it attract lots of different birds when the cherries are ripe ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jane. The tree attracts birds, and bird-cherry ermines..
      Have a nice week end!

      Slett