Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

fredag 21. mars 2014

Hjemmelagde betongheller

Man kan lage sine egne hjemmelagde betongheller til hagen! Det synes jeg at jeg måtte prøve, og her er bilde av mitt første forsøk.



Hellene er ca 40x40cm, altså vanlig hagehellestørrelse. Det betyr at det skulle være fullt mulig å legge dem i kombinasjon med ordinære heller, det vil jo bryte opp en ellers ganske kjedelig overflate.

Hellene er støpt i en form (det gjettet du sikkert), som jeg har anskaffet via Internettet fra USA. Det er flere leverandører man kan velge mellom, søk på "concrete molds" hvis du er interessert. Her er et bilde:


Formene er laget av hardplast, og kan brukes flere ganger. Som du ser av de øverste bildene, så har jeg fått en god del luftbobler i støpen, og jeg vet ikke riktig hvordan jeg skal unngå dette. Formene blir for øvrig smurt inn med olje for at de ferdige hellene skal slippe forma lett.

De to små formene i klar plast blir brukt til å støpe tre og tre av disse her:


Det er sånne små "føtter" til å sette blomsterkrukker på slik at de kommer litt opp fra bakken. Det hjelper på dreneringen, og gjør det mindre interessant for alskens smådyr å oppholde seg under krukkene.

Ha en strålende helg i hagen!

13 kommentarer:

  1. Skikkelig fine - både hellene og "føttene"!

    SvarSlett
  2. Hei.
    Så fine de ble. Du må slå på formen etter den er fylt for å få ut luften;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg laget noen nye nå akkurat. Denne gangen slo jeg forsiktig på forma, og det kom masse bobler opp! Det blir spennende å se om et par dager hvordan overflaten blir.

      Slett
  3. fine fine.. du har ikke det link til disse heller .. . ? .;O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Prøv å søke på "garden molds", Helle.

      Slett
  4. Kjempeflott og så hyggelig å ha heller i hagen man har laget selv :) Takk for tipset! Dette fikk jeg lyst til å forsøke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er verdt et forsøk, ikke sant?

      Slett
  5. Såå fine heller! Blir skikkelig inspirert Om ikke til å støpe heller akkurat nå da men, ihverfall å være ute å stulle i hagen☺ Riktig god helg til deg og dine☺

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Lene. God helg til dere også.

      Slett
  6. De ser da kanon flotte ud, dejligt at putte imellem andre fliser...tillykke Bjarne

    SvarSlett
  7. Takk for tipset! Jeg skal søke nå med en gang.

    SvarSlett