Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

mandag 17. mars 2014

Nytt rosebed

Fruen og jeg har lenge tenkt på hva vi skal bruke plenen på nordsiden av huset til. Og nå har vi kommet til at vi skal lage ett eller to sirkulære bed der. Ett med roser, og ett med rododendron og hosta. Rosebedet vil ha rimelig soleksponering, mens det andre bedet vil ligge mer i skygge.

Nå har vi vært ute på plenen med en snor og noen trepinner for å prøve å få et inntrykk av hvordan det kan bli. Dette er da det som skal bli rosebed; det andre har vi ikke stukket ut enda. Her kommer bilder av stikkene fra tre ulike vinkler:




Hvis du trykker på bildene så kommer de opp i større format, og det er lettere å se hva vi mener.

Vi vil bygge disse bedene litt opp, så jeg tror det vil bli kanter av granittstein. Sånne granittkantsteiner har vi et par andre steder i hagen allerede, så det blir sikkert fint. Jeg har tenkt å undersøke med den lokale steinleverandøren om man kan få slike steiner i kortere lengder enn en meter. Å dele metersteiner i tre ville være ideelt for dette prosjektet. Da ville bedene framstå som ganske jevnt runde.

Trestikkene er nå satt opp slik at bedet får en diameter på tre meter. Da blir det stort og ordentlig, uten at det blir helt uhåndterlig.

6 kommentarer:

  1. Det kommer til å bli fint. Jeg skal også lage en sirkulær sak i år, men det er med brostein - ved inngangspartiet :)

    SvarSlett
  2. Hei Bjarne. Det der kommer til å bli skikkelig fint! Jeg gleder meg til å se hvordan det hele kommer til å ta form! :-D

    SvarSlett
  3. Hei! Helt enig med de andre. Så heldige dere er som fremdeles har mye plen å ta av. Ha det godt og lykke til med nye bed! Anne

    SvarSlett
  4. Dette blir bra! Hva slags roser har dere planlagt da? Det skal bli spennende å se resultatet. Kos dere med prosjektet :)

    SvarSlett
  5. Så spennende da. Roser og granittstein blir så bra. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  6. Takk for oppmuntrende kommentare, folkens. Vi har noen roser stående (drevet fram fra stiklinger) men jeg husker ikke hva de heter. Men det blir vel et utvalg av ganske lave buskroser kan jeg tenke meg. Jeg gleder meg til å sette igang.

    SvarSlett