Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

fredag 4. april 2014

Vårblomstring

Det lakker og lir mot helg, og jeg vil gjerne vise deg noen bilder av vårblomstringen i hagen, slik at du kommer i den rette helgestemninga. Denne gangen er det bare blomster som overvintrer, i all hovedsak løkvekster, og altså ikke noe som er plantet inn i år.

Aller først ut er denne lille blåveisen, som jeg har gått og venta på en god stund nå. Du gjetter sikkert at det er en hvit blåveis (hvis jeg skal tøffe meg med latinske navn, så heter den vel Hepatica Nobilis Alba) Den er veldig fin, men du må vite at den er der for å se den.


Vi har også en del narcisser i plenen, de ser du her.


Krokusen som er så tidlig ute, den er nesten avblomstret allerede. Forøvrig en skjebne den deler med våriris; den er allerede avblomstret hos oss.


Denne her, scilla, skulle vi gjerne hatt flere av, siden den er i stand til å danne store tepper av blomster. Vi får smøre oss med tålmodighet, og hjelpe den på vei så godt vi kan.


Hvitveisen er en selvsagt og kjærkommen gjest i hagen på denne tiden. Vi har små tuer her og der.


Igår observerte jeg denne blå perleblomsten for første gang i år. Akkurat denne her står lunt og fint under noen større busker.


Disse vårstjernene pynter også fint opp rundt hushjørnene, synes jeg. De har vi også satt litt her og der, men jeg synes kanskje de gjør seg aller best i plenen.


Disse fiolene er også på høyden nå. De lukter helt ubeskrivelig godt. Og det spørs om ikke jeg må prøve å bevare noen av dem som kandiserte fioler.


Her er den tulipanen "Guiseppe Verdi" som jeg viste her om dagen igjen. Den er ordentlig dekorativ.


Og endelig kan jeg vise bilde av den villtulipanen (var det ikke Tulipa Turkestanica den het?) Nå blomstrer den med små hvite blomster, sammen med fioler og den italienske komponisten.


Dermed fikk i alle fall jeg litt helge-hage-stemning.

God helg til dere alle!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar