Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

søndag 18. mai 2014

Insektshotellet er ferdig

Ja, ferdig og ferdig; jeg kan vel heller si at "bygget er reist", men så langt er det ikke så mye innredning der. Sånn ser det ut på veggen:


Som du ser så er hotellet laget av europaller som er delt opp på langs. Det gir tre etasjer fra hver pall, jeg brukte to paller. De enkelte delene er spikret og/eller skrudd sammen. Så er det hele festet til veggen ved hjelp av noen små metallbrakketter.

Men så er det dette med innredning. Det må jeg ta litt over tid, for det tar lang tid å kutte opp nok kvister til å fylle alle hulrommene. Jeg skal prøve å få tak i noen sånne mursteiner (teglsteiner) med mange huller i også. De tror jeg passer rett inn i de største hulrommene. Her kommer noen bilder av hvor langt jeg har kommet med innredningen så langt.




Da ønsker jeg alle en super søndag i hagen!

7 kommentarer:

  1. Så tøft! Det blir nok et populært innslag i hagen for områdets insekter! :-)
    Jeg har ikke insekthotell selv, men det var jo en veldig god ide å lage det av en palle!
    Ha en fortsatt fin dag.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Stein. Om det ikke blir så mange som tar opphold der, så er det i alle fall dekorativt (synes jeg, da).

      Slett
  2. Så spennende prosjekt! Håper du rapporterer mer om hvordan det går framover!
    Önsker deg en fin ny uke!
    /Nora

    SvarSlett
  3. Liker ideen din Bjarne...men vet du at insektene er følsomt for gift brukt på pallene? Det er grunnen at jeg ikke har brukt slik trevirket i bygging av bikubene mine. Så nå håper jeg at det vil gå bra allikevel. I hvert fall lykke til! I steden for stein med hull i kan du også borre hull i de klosser mellom pallenes opp og nedside.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har helt rett i dette med impregnering, Anette. Europaller er merket i forhold til hvordan de er behandlet. Disse er merket med HT, som står for Heat Treated altså varmebehandlet og dermed ikke giftige. Men det er greit å se etter hva det står på pallene hvis man vil bruke dem på denne måten.

      Slett
  4. Morsomt med insektshotellene. Med så mye plass som du har der så kan en jo prøve så mye forskjellig, og jo mer variasjon en kan få til jo bedre sjangser er det jo for at en treffer blink på noe til de små :)

    Flott at du er med på humlebloggstaffetten!

    SvarSlett
  5. Dette blir stilig. Håper du får mange flotte leieboere der inne :)

    SvarSlett