Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

onsdag 28. mai 2014

Judaspenge



Judaspenge, det er en artig plante. Jeg har vært innom den for ikke så lenge siden. Det var da jeg sto fram og innrømte at vi rappet frø fra Anne Justs Have. Den er jo toårig, så vi holdt på å glemme hele greia etter at vi hadde sådd en i et blomsterbed.


Så da lurte vi jo litt når det plutselig dukket opp en høyreist plante (den er omtrent en meter høy) med disse fine lilla blomstene. Et bilde på fjesboka, så var det mysteriet oppklart. Jeg synes i det store og hele at vi har stor nytte av fjesboka når det gjelder å finne ut av saker og ting; det er alltid en eller flere der ute som har synspunkter og som oftest gode svar. Og bare så det er nevnt, de gruppene jeg selv har mest nytte av (det finnes sikkert mange andre) er Hageglade på Facebook og den danske Drivhusglæder & Haveguf (de danskkyndige blant dere vet at "guf" på dansk nærmest må oversettes med "godteri" eller "snadder"). De fleste av dere leser sikkert dette nettopp fordi dere er medlem av en eller begge disse gruppene, dere andre kan jo melde dere inn, ikke sant?


Vel, tilbake til judaspengene. På bildet over kan du se frøstandene, som er flate og runde som en mynt. Når frøene er modne og klare for den store verden (bakken rett under morplanta..) så åpnes den, frøene slippes og en tynn skillevegg blir stående igjen. Når denne tørker får den dette utseendet som sølvpenger.

Lunaria biennis, Judaspenge
Bilde lånt fra Kerneliv.dk
Ja, jeg synes den var litt artig jeg, derfor havnet den på bloggen. 

Ha en veldig fin dag i hagen!

2 kommentarer:

  1. Fin er den ;) Og så lyser den opp med både farge og størrelse tidlig i sesongen. Jeg sådde også i fjor og har noen planter i blomst nå, men en hel del av dem døde i vinter. Det er sikkert litt på grensen her hos meg..
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi satser vel på at den fornyer seg selv ved frøene den slipper. Håper det går bra; med dine også!

      Slett