Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

tirsdag 29. juli 2014

Humlene har en ny favoritt, og jeg en ny fiende

Humlene våre har funnet seg en ny favoritt, det er kuletistel. De er til en hver tid besøkt av en eller helst flere humler. Og humlene "suger" seg fast i blomstene, i den grad at de slett ikke lar seg vifte vekk.


Ikke det at vi ønsker å vifte dem vekk, altså. Vi prøver jo å legge til rette for humler, bier og andre pollinerende innsekter i vår hage. Vi prøver å ha åpne enkle blomster, og noe som blomstrer gjennom hele sesongen, det skulle være attraktivt for innsektene. Og hvis de skulle føle behov for det, kan de ta seg en pause eller en hvil på Hagegnomens Innsektshotell.

Vi kunne ellers lese i avisa idag at private hageeieres iherdige innsats allikevel ikke er nok til å sikre innsektene en lys fremtid. Myndighetene må på banen, det kan du også lese om; f eks her.

Ellers kan jeg melde om at vi også har jordveps i hagen, og det på et sted som passer veldig dårlig. Så dem grubler vi over hvordan vi skal bli kvitt. Tips (fra fjesboka) går på 1. Å brenne dem opp, 2. Å drukne dem, 3. Å legger en helle over hullet (så flytter de), eller 4. Støvsuge dem vekk.

Jeg tror kanskje støvsuging er det forslaget vi kommer til å gå for, eventuelt i kombinasjon med vann og helle. Hvis ikke det hjelper, ja da blir det fyr og flamme. Og bare så det er nevnt, Hagegnomen pådro seg seks hvepsestikk da bolet ble oppdaget. Så vepsene behandles med respekt.

5 kommentarer:

  1. Huff, jordveps er ikke til å spøke med! Håper du blir kvitt de.

    SvarSlett
  2. Vi trenger ikke bare honningbier, veps og humler, men også jordvepsene. Foreslår noen heller, så de flytter seg tll stedet du foretrekker.
    I hagen min vrimler det nå av humler og veps. Noen ganger ser jeg lett 100 veps. Humler sitter mest på Boragia, mens vepsene finnes gjerne på Geitrams (ja i hagen min, jeg klipper rundt det som er nyttig).
    Har siden en uke nå også en bikube i hagen. Dessverre ses det ut at humler og veps jager honningbiene bort fra blomstene som jeg plantet til biene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er ikke å spøke med de jordvepsene. Første forsøk på å bli kvitt dem ble å forsøke å oversvømme bolet med vann, motet strakk ikke til til å nærme meg bolet med støvsugeren. Så blir det vel å legge en helle over åpningen når vannet har stått på en stund. Spennende er det i alle fall.

      Slett
  3. Hei Bjarne. Fortsatt god sommer! Jeg ser jo ofte at birøktere broker røyk til å roe ned sinte bier. Kanskje du kan lage noe røyk som oser veldig og legge det ved jordvepsbolet for at de skal bli rolige før du nærmer deg med en helle?
    Ønsker deg en fortsatt riktig fin sommer!
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var en god ide, Stein! den skal jeg ha i bakhånd hvis ikke oversvømmingen fungerer.
      En fortsatt strålende sommer til deg også.

      Slett