Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

søndag 21. september 2014

Høst i drivhuset

Den ene dagen er det nesten sommer, og hageselskap. Allerede dagen etter er det slutt på sommeren i drivhuset, og er det ikke en anelse høst i lufta?


I løpet av sommersesongen blir det ganske skittent i drivhuset, så en ordentlig høstrengjøring er på sin plass. Det gjorde vi idag. Da rydder vi ut absolutt alt som er inne fra drivhuset. Fruen tar seg av alt som har med plantene å gjøre, og jeg gjør rent (soper gulv og vasker glassene).



Alle de tomatene som er igjen blir høstet, plantene blir klippet ned, og jorden i bøttene blir blandet med kompost og spredt rundt omkring i hagen. Paprika og chili blir høstet, men noen av plantene kommer inn igjen i drivhuset for en lengre høstferie. De plantene har vi tenkt å forsøke å overvintre i dukkestua. Men altså, først blir alt ryddet ut slik at det går an å vaske vinduer.



Når dette vel er ferdig, blir møbler og saker og ting flyttet inn igjen, men denne gangen sånn at huset blir en ekstra stue; ute. Vi bruker drivhuset nesten daglig fra slutten av februar og nesten til jul- mellom jul og februar bare en gang eller to i uka.



Sånn, da er alt klart. Da tenker jeg vi spiser middag i drivhuset i ettermiddag.

Ha en fortsatt fin dag!

4 kommentarer:

  1. Hei :-)
    Her i Trøndelag er høsten kommet for fullt og en drivhussesongen synger på siste verset. Hva vasker du ned drivhuset med. Jeg fikk spinn i drivhuset i sommer, særlig på paprikaplantene. Er det noen forholdsregler jeg bør ta i slike tilfeller?
    Gjør du rent på våren også, ser det gjøres begge deler. Hva er best å gjøre rent potter med?

    Mvh
    Elin K. Johansen (nybegynner på 2.året)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elin. Vi bruker en såpe som heter Tanaco (produsenten) Rengøringsmiddel til drivhuse. Kjøpt i Danmark. Den skal være noenlunde miljøvennlig og beregnet for drivhus, så den har vel ett eller annet mot alger og lignende. Hvis det er en mild vinter, så vil det kunne vokse noe alger på vinduene i løpet av vinteren, da tar vi en runde på våren også.

      Bøttene vasker vi bare i en diger balje med litt zalo. Vi bruker mye sånne bøtter som man kan få gratis fra blomsterbutikken, så det hender vi kaster dem (på gjenvinningsstasjonen selvsagt) og bare tar nye bøtter fra butikken neste år. Lykke til hos deg!

      Slett
  2. Så deilig med drivhus! Det har jeg ønsket meg lenge, hvis jeg er heldig får jeg kanskje et til våren; da blir jeg 50! :-) det går nok direkte fra sommer til full høst når temperaturen nå synker! Fin tid høsten også, synes jeg! Ha en fin kveld! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. He he, lykke til på bursdagen din da, Anne-Kristin!

      Slett