Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

søndag 7. september 2014

Kantklipping

Greit; her er vi på et av hagetemaene som er for spesielt interesserte. Det skal nemlig dreie seg om kantklipping. Mange vil kanskje si at det ikke er så farlig med kantene, om de er klippet eller ikke. Uklippede kanter er med på å gi hagen et rustikt preg som mange gjerne vil ha. Mulig, det.


Jeg personlig heller mot en oppfatning der kanter og andre avgrensninger bør være ganske tydelige. Så kan heller innholdet (f eks i et blomsterbed) være litt vilt og uregjerlig. Det blir en mellomting mellom stramme kanter og pyntelige bed (som blir litt i overkant ryddig), og uryddige kanter med vilt voksende planter (som blir litt for rotete for min smak).


Så, om noen skulle være interessert, hvordan gjør jeg det? Man kan skjære kanter med en vanlig flat spade, eller med en spade som er spesielt laget til formålet. Det funker fint, men er mye jobb. Så det gjør jeg kanskje en gang hvert andre år. Den jevnlige skjæringen gjør jeg med en trådklipper.


Den klipperen jeg har kan nemlig tiltes 45 grader slik at den kan skjære vertikale kanter. Den bruker jeg til alle steder der det er en direkte overgang mellom plen og bed, eller der det er heller som ligger inntil plenen.


Det funker fint.

Ha en fin dag i hagen!

1 kommentar: