Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

søndag 12. oktober 2014

Miljøbensin på klipperen, og høstaktiviteter i hagen

Jeg er blitt oppfordret til å prøve miljøbensin på gressklipperen. Jeg vil jo gjerne drive hagen så miljøvennlig som mulig, og når produsenten ville forære meg noen kanner med slik bensin, så sa jeg ja takk.


Så da ble min kjære gressklipper fylt opp. Bensinen virker selvsagt akkurat som all annen bensin, men den skal altså være langt mer miljøvennlig. Jeg bruker ikke mer enn en ti-tolv liter i året, så miljøgevinsten blir nok ikke all verden. Men den skal være annerledes på den måten at en lang rekke giftstoffer er fjernet. Ja ja, alle monner drar.

Ellers er det nesten litt pussig hvor fint det fremdeles er i hagen (hvis det går an å si sånt om sin egen hage). Det er fremdeles en god del blomster; roser selvsagt, og en enslig georgine, men særlig har vi glede av noen forskjellige tagetes. Jeg vil nesten si de er min favoritt.


Disse her har vi i noen store krukker, men vi har også flere andre sorter i kjøkkenhagen. Sitrontagetes og appelsintagetes heter de visst.


Det er de du kan skimte som en tue helt inne ved drivhuset, så er det en annen sort med mer kuleformede blomster i forgrunnen.

Oktoberbergknapp (eller er det novemberbergknapp de heter?) står også veldig fint nå. Disse her står støttet opp av de sirkulære staudestøttene som jeg skrev om tidligere.


Enda er det mye annet som blomstrer, men her kommer to rosebilder. De er ordentlig fine, ikke sant?



Ellers har dagen gått med til å sette løker med tanke på vårblomstring. Jeg har satt ca 200 løk i de runde bedene på nordsiden av huset. Det er vinterklokker, en del krokus, noen tulipaner, 8 liljer, og store mengder botaniske tulipaner. Alt er i jorda, så nå kan bare våren komme..

Ha en fin dag i hagen!

2 kommentarer:

  1. Fint med miljøbensin. Hvis klipperen i tillegg ble stille hadde det vært deilig.

    SvarSlett
    Svar
    1. He he, ja det beste hadde vært om det ble litt mer stille. Vi prøver så godt vi kan å legge plenklipping og andre støyende aktiviteter til "kristelig tid". Det er jo ikke så stas når noen sterter klipperen akkurat mens vi sitter i armkroken ett eller annet sted i hagen.

      Slett