Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

søndag 19. oktober 2014

Ryddedag i hagen

Det har regnet heftig de siste dagene, men i dag var det opphold. Så da fikk vi en anledning til å rydde litt i hagen.


Høsten er jo over oss, drivhuset er mer eller mindre klart for vinteren, men det gjenstår alltid mye annet som må gjøres. Så idag har vi gjort alle slags små ryddejobber, den største jobben var å flytte potter med overvintrende planter inn i dukkestua.


Som vanlig ble det helt fullt der inne. Ellers har vi ruska opp litt i kjøkkenhagen; fruen har et ønske om å overvintre artisjokkplanter, og har derfor dekket dem med store mengder ringblomster og annet plantemateriale. Tanken er at dette skal fungere som et isolerende dekke, slik at artisjokkene overlever. Det tror jeg kommer til å gå bra.


Jeg prøver meg på noe lignende med hostabedet vårt. Det bedet ligger rett i nærheten av (nesten under) en blodlønn. Jeg raker lønnebladene opp i hostabedet og håper at de skal virke isolerende. Faren er jo at bladene pakkes sammen og fryser slik at de blir liggende som et frossent lokk over bedet. Får vel passe godt på det til våren, tenker jeg.

Selv om det er høst, så er det fremdeles mye å glede seg over. Se bare på denne fine hortensiaen:


Ha en fortsatt fin dag!

2 kommentarer:

  1. Alltid kjærkomment med de siste plantene som blomstrer om høsten- Hos meg blomstrer fremdeles Dahlia, roser og klematis. Nyter de så lenge det varer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Klematis, ja, den blomstrer hos oss også! Riktignok bare littegrann. Rosene holder nok også ut en stund til, sammen med et par andre sene blomster. De få georginene vi har tok vi inn nå i helga.

      Slett