Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

fredag 14. november 2014

Bjarnebrygg

Jeg brygger øl. Det er en trivelig og nyttig hobby, som fint kan kombineres med hagestell. Riktignok har jeg ikke kommet så langt at jeg dyrker min egen bygg (til malt) og humle. Det hadde vært veldig artig, men det er nok urealistisk. Også trenger jeg ikke å gjøre det selv, for jeg har en leverandør av alt jeg trenger rett i nærheten her. Det er et lite foretak som heter Borrebrygg (trykk gjerne på linken). Det drives av et par hyggelige fyrer som har god greie på ølbrygging.


Her har jeg tatt et bilde av hovedingrediensen som inngår i øl. Ekte øl består jo som du sikkert vet av vann, gjær, malt og humle. Det er de to sistnevnte ingrediensene du ser her.

Malt er jo korn som er spiret og så tørket. Det gjør at sukkeret som finnes i kornet blir tilgjengelig som føde for gjæren. Så er det gjæren som skaper øl, i det den forbruker sukker og produserer alkohol og kullsyre. Den langt vanligste kornsorten er bygg, men det kan også brygges øl av andre kornsorter som hvete, rug, ris, hirse og også av mais.

Jeg brygger 25 liter øl av gangen (3 kasser), og da bruker jeg 7 kg malt. Hvor mye humle det går avhenger veldig av hvor bitter den aktuelle humla er, og hvor bittert du vil ha ølet. Den humla som jeg har avbildet er lite bitter, dermed går det med mer. Humle tilsettes i tre omganger; for bitterhet, smak og aroma. Mye å tenke på altså.

Og navnet Bjarnebrygg? Det er inspirert av navnet Borrebrygg.

Ha en fin dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar