Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

onsdag 10. desember 2014

Tid for tilbakeblikk; mai

Vel folkens, det er tid for en liten runde med tilbakeblikk på hagesommeren 2014. Det henger selvsagt sammen med at det ellers ikke skjer så mye i hagen. Desember er jo ikke akkurat hagemåned numero uno i Norge, men noe er det da som skjer. For jula står for døra, og tiden er inne for selskapeligheter i stor skala; også i hagen. Det kommer jeg tilbake til om noen dager. Først blir det et aldri så lite tilbakeblikk på hva som skjedde i mai måned.


I mai dreier mye seg om kjøkkenhagen, det skal gjøres klart for sommerens grønnsaksdyrking, og det skal rakes og ordnes i bed og gangveier. Her ser du et bilde av hele kjøkkenhagen, og to av gangveier, potetseng og nyflyttede bærbusker.


De bærbuskene ga ingen avling i år, men det forventet vi ikke heller siden vi flyttet dem. Blir spennende å se til neste sommer da, hva det blir ut av dem. Og hvis du lurer, så er den siste siden av potetsenga nå ferdig med teglsteinskant.


Og drivhuset, det ble oppgradert med et nytt lamellvindu for å forbedre gjennomluftingen. Lufting i drivhuset er en undervurdert utfordring, og til de av dere som tenker på å anskaffe et drivhus, vil jeg anbefale at dere installerer mange luftemuligheter. Om sommeren blir drivhuset enda varmere enn man skulle tro.


Ellers hadde jeg moro av å lage dette insektshotellet av noen gamle europaller. Vi som styrer med hagestell er jo ikke så vonde å be når det gjelder å stille opp for det store mangfoldet av insekter som finnes i en hage. Bortsett fra jordveps og mygg; dem stiller i alle fall ikke jeg opp for.



Ja, det var et lite tilbakeblikk på noen få ting fra mai måned. Jeg tenker nok at det kanskje kommer noe fra juni, juli, august, september og kanskje oktober også. Etterhvert. Men nå er det nok for denne gangen, men vi koster på oss noen blomsterbilder helt til slutt.





Ha en fin dag!

3 kommentarer:

  1. Jeg vil gjerne se hele insektshotellet ferdig jeg da, og vite hva du har brukt av materialer. Det er jo så tøft!!

    SvarSlett
  2. Fant innlegget ditt fra mai, jeg. Så artig!! Men har det blitt ferdig mon tro?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg regner det som ferdig. Som du kanskje ser av bildene så har jeg fyllt hulrommene med alskens rask. Det er kvister og greiner, reinlav og saueull, og noe stein. Jeg synes selv at det er vakkert å se på, men jeg er usikker på hvor populært det er i målgruppa. Men uansett, vi har en ganske bra balanse mellom insekter, fugler og flaggermus, så det er kanskje ikke så stort marked for et hotell..

      Slett