Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

mandag 12. januar 2015

Er hagen din økologisk?

Her hos oss har vi som mål å drive hagen økologisk. Det er enkelt, for det innebærer egentlig ikke stort mer enn at vi ikke sprøyter med gift, og at vi ikke bruker kunstgjødsel. Så vidt jeg har forstått, kan vi da si at vi driver økologisk. Det er selvsagt andre og strengere krav til de som dyrker grønnsaker kommersielt, men for hobbydyrkere mener jeg at dette holder. Enig? Kom gjerne med synspunkter om du har noen.


Hvorfor vil dere dyrke økologisk? hører jeg deg spørre. Vel, det er nok først og fremst for å være noenlunde trygg på hva vi spiser. Ikke det at jeg går rundt og er redd for å få i meg gift når og hvis vi kjøper grønnsaker i butikken, men hvis vi har dyrket det selv så er jeg sikker. Jeg har en helt privat oppfatning om at sprøyting, tilsetninger i mat, all mulig lurium (kunstige søtningsstoffer og slikt) er en del av årsakene til at vi har så mange livsstilsykdommer, autismerelaterte lidelser og slike ting.


Det vil vi jo gjerne unngå. Men, hva bruker vi da, som gjødsel for eksempel? Ja, det er jo for det meste egen kompost. Vi har både kald- og varmkompost. Kaldkomposten tar jo litt pause nå på vinteren, men varmkomposten "rusler og går". Også bruker vi neslevann; det er jo et middel som fordrer en viss dedikasjon for å bruke (det lukter spesielt). Det er vel hovedsaklig en kilde til nitrogen.


Også bruker vi hønsegjødsel. Som hobbydyrkere er det da ikke alltid mulig å få tak i gjødsel fra økologiske hønsebesetninger. Det ser vi gjennom fingrene med, som hobbydyrkere. Er det greit, synes du? Nå i år kommer vi nok til å bruke økologisk jord, f eks den vi har fått fra Hasselfors Garden. Akkurat den jorda er forresten tilsatt hønsegjødsel fra økologisk hønsebesetning. Ellers har vi brukt å plante tomater, chili og paprika rett i kugjødselkompost. Det har fungert helt fint


Så, hva tror du, kan vi kalle oss økologiske? Holder det å ligge unna sprøytemidler og kunstgjødsel, eller skal det mere til?

Ha en fin dag!

4 kommentarer:

  1. Så bra!
    Jeg tenker at alle monner drar og det viktigste er at man blir bevisst på hvordan f.eks sprøyting alltid vil være skadelig for noe(n). Så er det forskjellige grader av hvor streng man vil være...
    Vi kan tenke på oss selv og vår egen helse alene, eller vi kan tenke på hele klodens helse under ett. Og alle skritt i riktig retning er flott :)
    Jeg gjør som dere og er fornøyd med det, regner meg som ganske økologisk - med potensiale til å bli bedre ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig innspill, Gerd Ellen. Ja, vi prøver så godt vi kan, vi har noen økologiske frø på vei inn også. De blir spennende å prøve.

      Slett
  2. Hei! Fin blogg du har:)
    Jeg syns dere kan kalle dere økologiske! :) Jeg driver også min hage etter de samme prinsippene som dere og er fornøyd med det. Jeg syns det viktigste er å unngå sprøytemidler og kunstgjødsel! Jeg har også brukt økologisk jord fra Hasselfors, som dere, og økologisk kompost når jeg får tak i det. Og så kjøper jeg økologiske frø om det er mulig å få tak i -og gjødsler med nestlevann. Jeg er så heldig å ha en stall i nærheten, men hestene der har ikke spist økologisk fôr... Jeg kaller meg likevel økologisk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fine kommentarer, Gunnhild!

      Slett