Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

mandag 23. februar 2015

Vi tar en tur i planterommet

Vesentlige deler av årets grønnsaksavling er faktisk allerede sådd, innendørs i et eget rom vi har i kjelleren og som vi kaller for planterommet. Vi (les fruen) har sådd altfor mye paprika og chili, og vi har sådd artisjokker og en del blomster. Blodbeger, klokkeranker og prydtobakk i alle fall.





Vi har utstyrt rommet med denne meget enkle arbeidsbenken; her foregår både såing og etterhvert prikling og ompotting. Og selv om dette først og fremst er fruens domene, så hjelper jeg til jeg også. Jeg tror fruen synes jeg er litt treg, men siden jeg er en hyggelig fyr, så får jeg lov til å hjelpe til.


Vi har også hengt en plantelampe i taket. Lyset fra lampa sammen med den relativt lave temperaturen i rommet gir kraftige og sunne planter. Og jeg har sjekket lystemperaturen på denne lampa, det står 6400 K (Kelvin). Etter mitt forrige innlegg om dette ble det litt kommentering på fjesboka, og da kom det fram at 6400 K er vel egnet til akkurat dette formålet. Heia Facebook! Sånn ser lampa ut:


Nå havner ikke de nysådde i dette rommet riktig med en gang, for selve spiringen skjer best i litt høyere temperatur. Det betyr varmegulvet i rommet ved siden av. Her har jeg avbildet omtrent det vi har tenkt å ha av tomater til eget bruk. I år ble det faktisk hele 27 sorter, og vi går for to av hver.


Vi satser knallhardt på 100% spireevne, litt optimistisk kanskje. Vi har forresten god erfaring med å samle tomatfrø selv. Vi gjør ikke noe annet enn å skrape dem løs fra tomata, og tørke dem i et kaffefilter i vinduskarmen. Vi gjør altså ikke noe av det man ellers leser om tomatfrø med gjæring og sånt noe. Vi vet ikke hvorfor, men det funker fint for oss, og spireevnen er utmerket.

Ha en fin ettermiddag!

2 kommentarer:

  1. Så fint med spirerom med ekstra lampe! Jeg har bare kjøkkenvinduet, så de fleste frøene må vente et par uker til før de kommer i jorden. Har sådd tomat og spansk margeritt. Margerittfrøene tok jeg fra planter i hagen, så det blir spennende å se om jeg får dem til å bli fine! Ha en fin dag! Hilsen Anne-Kristin lykkeligihagen.blogspot.no

    SvarSlett
  2. Takk for det, Anne-Kristin. Vi har mye på gang inne, men hos deg ser det jo ut som våren er godt i gang ute; med snøklokker og greier. Dem har jeg ikke sett her hos oss enda.

    SvarSlett