Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

onsdag 25. mars 2015

Halm i kjøkkenhagen

I vinter skaffet vi en del halmballer. Noe av den halmen har vi tenkt å bruke i kjøkkenhagen. Vi har dekket til artisjokkplantene våre, sånn at de kanskje overlever vinteren. Og vi (fruen) har spredt halm på jordbærene. Her er bilde:


Vi har ikke vært så flinke til å fornye jordbærene, og etterhvert har de blitt mindre og mindre. I år har fruen tatt et røsk med raka, og så dekket over med halm. Tanken (håpet) er at jordbærplantene skal vokse opp igjennom halmen og legge bærene pent oppe på samme halm. De to forreste bedene er jordbær, det store bak er artisjokker.

Artisjokker er flerårige, men på grunn av strengt klima blir de dyrket som ettårige i Norge. Men, det er altså mulig å få dem til å overvintre. Det blir spennende.

Her om dagen så jeg forresten et innslag på Strömsö som dreide seg om å dyrke ting (tomat, agurk, squash etc.) direkte i halmballer. De skar et hull eller en fordypning i halmballen, og satt planta der. De la også poteter oppå bakken og dekket med 30 cm høy. I følge programlederen så skulle det funke fint. Noen som har prøvd det?

Ha en utmerket dag!

2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Hei, flott blogg du har! Denne skal jeg holde meg oppdatert på :) jeg har noen store tomat frø jeg nettopp har plantet, Gleder meg til å se fremgang i dem.

    SvarSlett