Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

tirsdag 21. april 2015

Ordna litt i kjøkkenhagen

Da erklærer jeg kjøkkenhagen klar for sesongen, i alle fall hva gjelder struktur. Jeg har mast om noen pallekarmer, og nå kan jeg vise fram hvordan de ble plassert til slutt.



Vi vil dyrke vekster som krever ekstra gode forhold i disse karmene, men foreløpig har vi valgt å bare ha en i høyden. Dersom det ikke skulle være tilstrekkelig, kan vi alltid sette på en til senere. Uten å måtte i gang med anleggsarbeid. Fruen har allerede satt noen planter i to av dem, de som er dekket med bobleplast.

Ellers kan du vel se av bildene at vi (særlig fruen) har fått sansen for å bruke halm som jorddekke. Jeg synes halmen kan være litt vanskelig å holde styr på, jeg liker det litt mer strigla enn fruen gjør.


Derfor har jeg også satt ned noen sånne hagekanter i metall. De har jeg fått fra Hasselfors. Jeg trakk snorer, stakk et spor med en stikkespade, og banket (forsiktig) lengdene med hagekant på plass. Det synes jeg ble riktig fint, og så holder det bed og gangvei litt bedre adskilt enn om det ikke er noen kant.

Vi tar med en ny dekorasjon også. Fruen og jeg spiller som du kanskje vet i musikkorps, og da hender det at man kommer over avlagte instrumenter. På loppemarked, f eks. Så her har vi fått en ny plantepotte i form av en gammel Ess-bass.


Vi venter med lengsel på alt vi skal høste i kjøkkenhagen. Her ser du det eneste som fremdeles står igjen av fjorårets avling. Det er grønnkål, som er skikkelig i vinden for tiden. Superfood kalles den.


Og helt til slutt, en liten tulipan. Er ikke den fin?


Ha en fin kveld!

4 kommentarer:

  1. Hei, liker strukturen på kjøkkenhagen din:) Tenkt å ordne npe lignende rundt pallkarmene mine også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Katarine. Det er jo ganske enkelt; et rektangulært område med en korsformet gangvei. Lykke til hos deg!

      Slett
  2. Ja, hos dere er det tydelig helt klart til såing i alle bed., ja til og med startet !
    Det ser fint ut !
    Lars har laget et par nye grønnsakskasser, så vi gleder oss til å få det på plass.
    Fin bruk av instrumentet.
    Nyt hagelivet :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk, Eirin. Ja, nå skulle alt være klart ute. Vi har ganske fin jord, men kommer nok til å blande inn litt ekstra også, økologisk. Fruen har sådd og forkultivert nok planter til å fylle opp både kjøkkenhage og drivhus.
      Lykke til med sesongen dere også!

      Slett