Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

søndag 23. august 2015

Tre runde blomsterbed

På forsommeren i fjor lagde jeg tre runde blomsterbed på plenen nord for huset. Nå tenkte jeg kanskje du hadde lyst til å se hvordan de har utviklet seg.


De tre bedene er henholdsvis et rosebed, et surjordsbed og et hostabed. Rosebedet først; Det består av tre slag roser. Ytterst er en ring av The Fairy. Den skal være lav og krype utover, og det gjør den for det meste. På en eller to av plantene kommer det imidlertid laaange skudd. Kan dette være rotskudd. tro? Jeg mente at The Fairy ikke er podet, men det kan hende jeg tar feil. Innenfor er det en mindre ring av Rosario.


Dette valget er kanskje ikke så heldig, for blomstene på disse to sortene er ganske like. Det burde nok ha vært større kontrast. I midten har vi plassert en Hurdalsrose. Den gikk i ball i sommer. Kronbladene klistret seg sammen og foldet seg aldri ut. Nå har jeg klippet den litt ned, for den kan bli veldig høy. Jeg er kanskje ikke helt superfornøyd med denne heller. Kanskje den blir byttet ut med en som ikke er fullt så stor.


Så er det hostabedet. Det ser ganske pjuskete ut på dette bildet, men jeg har god tro på at det skal bli bra. Det er mange forskjellige sorter (fire av hver) i forskjellige farger og størrelser. Vi har noe hosta andre steder i hagen, og de er veldig store og sterke. Alle hostaene våre står relativt skyggefullt. Dette bedet får sol på morgenen (bildet er tatt ca kl 10:00) og på ettermiddagen. En utfordring er at bedet konkurrerer med en blodlønn om vannet. Jeg byttet ut en av sortene i våres, da det så ut til at den var gått ut. Når jeg gravde opp restene så jeg at de ikke var døde, men bare mye senere enn de andre.


Til slutt kommer vi til surjordsbedet, som er det bedet jeg er mest fornøyd med. Det er beplantet med forskjellige hortensiaer, blåbærbusker og noen lave hvite potentillaer. Og innimellom står det noen liljer. Jeg har ikke gjort noen store grep for å holde jorda sur, men jeg bruker selvsagt ikke kalk, eller kunstgjødsel. En liten, men morsom, ting som jeg gjør, er å grave ned sitronskiver ved roten av hver enkelte plante. Sitronskiver er en rest-ressurs som vi har en god del av her hos oss. Vi bruker nemlig sitron i Gin&Tonic...

Ha en fin dag!

8 kommentarer:

  1. 'The Fairy' er vanligvis podet. Ville nok ikke satt Hurdalsrosen i midten her, nei! Den "fortjener" å ruve i ensom majestet. Hva med en lav klatrer/busk (ev. på stativ) som Kordes 'Aloha', med lang blomstersesong, nydelig duft og relativt regnsterk.
    Surjordsbedet er fint :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er podet, ja. Da er det nok rotskudd (ikke så lett å se). Vi får se om ikke Hurdalsrosa skal flyttes; vi har et sted der den vil kunne bli fin. Takk for kommentar!

      Slett
  2. Jeg vil gjerne se hostabedet når plantene har vokst seg til. Det kommer til å bli fint:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk. Vi satser på at det går seg til. Jeg bør nok være litt flinkere til å vanne enn jeg har vært.

      Slett
  3. Skal bli spennende å følge med på hostabedet ditt. Jeg vet lite om hvor fort de vokser. Her har jeg en veldig gammel hosta, som min manns bestemor plantet en gang i tiden. Den er enorm!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noen av sortene jeg har forblir nok ganske små, men tanken er at de skal dekke bedet helt med tid og stunder.

      Slett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Hei
    Det er så mye fint du har på bloggen din. Jeg følger mange andre bloggere på Instagram, men finner ikke deg der. Det er så greitt med å få oppdateringer der, og så gå inn på bloggen og lese mer.
    Vennlig hilsen Trine

    SvarSlett