Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

søndag 10. januar 2016

Hva vi sår allerede nå

Da er hagesesongen offisielt i gang hos Hagegnomen med frue. I dag har vi sådd paprika, chili, auberginer, artisjokker, physalis, blodbeger, klokkeranke og Susanna med det sorte øye (tunbergia).


Huset vårt er så heldig innrettet at vi har et eget rom i kjelleren som vi kan bruke som planterom, en ren luksus for to hagegnomer som oss.


Fruen, som er ingeniør av natur, har i tillegg full orden i frøsamlinga. Alt er samlet i denne arkivboksen, og det gjør at det er enkelt å finne fram når sesongen starter. Hun er også en svært ivrig frøsamler, og hvert år kan vi så nye sorter som har navn etter funnstedet. I år har vi f eks sådd auberginer fra Den grønne vogn, og chili fra en bar i Marelybone i London. Sikkert gode.


Vel, når frøene først er kommet i jorda, så skal de en tur på badet (eller et annet varmt sted), hvor de tilbringer de første dagene. Når de spirer bærer det ned i kjelleren igjen, slik at de (ideelt sett) kan stå å vokse kaldt og lyst,


Det var alt for i dag, nå må jeg ut å måke litt igjen. Tredje gang i dag, det.

Ha en riktig så fin uke i det nye året!

7 kommentarer:

  1. Så flott å kunne begynne haging allerede nå! Jeg må inrømme jeg gjerne skulle gjort det samme, men det er ikke så lett i en leilighet i byen.. Skulle gjerne hatt et slikt planterom som dere ;-) Jeg sådde forresten noen frø før Jul. Noen staudefrø som jeg deretter satte ut på balkongen. Så får jeg heller håpe at de vil spire til våren..
    Ha en fortsatt fin helg
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi er heldige. Bedre plass utenfor de store byene, vet du. Det med å så stauder har vi ikke noe særlig erfaring med, men vi sådde også noen revebjeller i dag som vi satt ut under snøen. Det blir spennende.

      Ha det fint!

      Slett
  2. Så fantastisk å så så mye forskjellig! Jeg skal dyrke i drivhus for første gang i år, og jeg har lyst å så alt mulig, men må nok prøve å begrense meg! Mitt drivhus er ganske lite, mye mindre enn deres i hvert fall! Men jeg har ikke varme i det, så det blir en stund før jeg kan ta det i bruk! Ha en fin ny januaruke! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, drivhus er stor stas. Chili auberginer og paprika blir jo stående i drivhuset etter hvert, og physalisen. Resten skal vel ut. Har du liten plass, lønner det seg å tenke nøye igjennom hva du har bruk for, så du ikke fyller opp med "morsomme" planter som bare er morsomme.
      Lykke til!

      Slett
  3. Åh så herlig å endelig være i gang med såing, jeg er også godt i gang! Er det ikke tidlig å så klokkeranke? Kanskje jeg må vurdere det også :) Utålmodigheten er min fiende, for mitt planterom (vaskerom) er lite og kummerlig, og jeg har heller ikke drivhus! Ønsker dere en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja, det er kanskje litt tidlig. Men det tar lang tid før klokkerankene blir kraftige, synes jeg. Derfor vil vi vel gi dem en god start. Når de først skyter fart, er det jo ikke måte på. Men da er vi på sensommeren.

      Slett
  4. Post jest naprawdę świetny i bardzo miło jest czytać i uzyskiwać informacje.
    โกลเด้นสล็อต
    สูตรบาคาร่า
    gclub

    SvarSlett